Ačkoliv, řečeno s Platonem, vše plyne a svět kolem nás se mění rychle a nečekaně, vypadá to, že knihy ještě nějaký čas s lidmi zůstanou. Aspoň Michal Rajter, generální ředitel největší slovenské sítě knihkupectví Panta Rhei, je v tomto směru optimista. Počty knih prodaných na Slovensku během posledních let výrazně neklesají, otázkou zůstává, jak se do nich promítne pandemie a opatření s ní spojená. Lze ovšem pozorovat zvyšující se zájem o dětské knížky, což dává naději: dětství prožité s knihami se pravděpodobně pozitivně odrazí ve vztahu ke knihám v dospělosti. S Michalem Rajterem jsme si povídali nejen o preferencích dnešních čtenářů, ale také o tom, jak se v knižním velkoskladu osvědčilo kvadosí řešení mySTOCK®.
Panta Rhei prodává knihy už od roku 1989. Lze to chápat jako dobrou zprávu, že lidé stále čtou?
Ľudia stále čítajú, a až kým neprepojíme ľudské mozgy s technikou priamym spojením na úrovni neurónov, tak to tak hádam aj ostane. Mení sa podiel čítania elektronického obsahu na mobiloch, tabletoch a čítačkách a čítanie kníh alebo novín. Noviny sa v papierovej forme čítajú menej, pri knihách sa tento pokles zatiaľ masívne nedeje. Na Slovensku sa už niekoľko rokov predáva pomerne rovnaký počet kníh. Zásadnejšie nárasty zaznamenávajú najmä detské knihy, čo dáva nádej do budúcna, že aj budúce generácie budú mať ku knihám minimálne rovnako pozitívny vzťah ako tie aktuálne.
Jak se za těch dvaatřicet let proměnil vkus a zájem čtenářů?
Po zmene režimu sa čítalo/predávalo skoro všetko. Po období cenzúry prišlo obdobie eufórie a predávalo sa veľa zahraničnej, ale aj predtým zakázanej literatúry. Na prelome tisícročí nastala postupne normalizácia a dopyt postupne klesal na bežnú úroveň. Stále sa číta veľa beletrie, kuchárske knihy sa azda neprestanú predávať nikdy a kriminálky mávajú svoje silnejšie a slabšie obdobia. Teší nás spomenutý rast segmentu detských kníh, ľuďom asi stále viac záleží na tom, aby deti nepozerali iba do monitorov.
Žijete s knihami, mezi knihami… Jaké literatuře dáváte přednost?
Najviac čítam literatúru faktu, beletria nie je úplne moja šálka kávy. V literatúre faktu sú to životopisy alebo knihy o komplexných systémoch.
Čtou lidé i v době covidové?
Záujem o knihy neustáva, logicky sa podstatná časť presunula do e-shopov. Uvidíme, aký posun nastane po otvorení obchodov. Čo sa týka štruktúry, predáva sa viac detských zošitov na vzdelávanie a kníh o otužovaní a kváskovaní.
Nelze se nezeptat, jak se vašeho obchodu dotkla protikovidová opatření, co vám současná doba bere, co dává?
Prichádzame o podstatnú časť tržieb, keďže nie všetci naši zákazníci sa presunuli do nášho e‑shopu, ale, žiaľ, aj ku konkurencii. Náš e-shop však aj tak zaznamenal výrazné nárasty tržieb rádovo v stovkách percent, takže pridal nám iný typ starostí s logistikou a komunikáciu so zákazníkom v online prostredí.
Od loňska ve skladu vašeho e-shopu využíváte WMS mySTOCK. Co všechno se ve skladu s nasazením kvadosího systému změnilo?
V riadení skladu sa zmenilo v podstate úplne všetko. Presťahovali sme sa do nových skladových priestorov, inak riadime proces naskladnenia, vychystania objednávok a aj balenia. Zmeny boli, samozrejme, prínosné. Navýšil sa počet objednávok, ktoré dokážeme spracovať s rovnakým tímom ľudí a vo vyššej rýchlosti. Zákazníci nás tak chvália práve za rýchlosť dodania.
Jak nasazení WMS ve skladu plném knih probíhalo?
Po približne štyroch mesiacoch plánovania počas prvej vlny pandémie sme v krátkom čase vyberali čo najvhodnejší sklad, sťahovali a nakoniec nasadzovali WMS. Fakt je, že na prípravu bolo málo času. Intenzívnou komunikáciou sa nám podarilo zvládnuť väčšinu nástrah ešte v prípravnej fáze a po nábehu do ostrej prevádzky sme tak riešili iba drobnosti. Bola to aj podľa vyjadrení kolegov z KVADOSu jedna z rýchlejších implementácii WMS, preto sme radi, že sme napriek krátkemu času na nič podstatné nezabudli.
Kde jsou podle vás silná místa řešení mySTOCK a kde vidíte ještě prostor pro zlepšení a rozvoj?
Musím povedať, že systém funguje, je stabilný, a až na drobnosti, ktoré postupne odstraňujeme, naplnil naše očakávania. V budúcnosti budeme ďalej riešiť prepojenie s výstupným triedením zabalených balíkov pre jednotlivých dopravcov a osobné odbery pre naše kníhkupectvá.
Panta Rhei je od svého založení stále v pohybu, jak ostatně napovídá i samotný název společnosti, stále se rozvíjíte, přinášíte zákazníkům nové možnosti. Kam aktuálně – v blízké či vzdálenější budoucnosti – Panta Rhei směřuje? A rýsuje se i prostor pro další spolupráci s KVADOSem?
Rozvíjať budeme procesné riadenie a jeho pokrytie v informačnom systéme a ďalej budeme hľadať možné využitie robotizácie v našom logistickom sklade.
Síť knihkupectví Panta Rhei je se svou šedesátkou poboček lídrem na slovenském knižním trhu. Historie společnosti sahá do roku 1989, kdy otevřela první prodejnu ve Veľkom Mederi. Od roku 2009 působí také na internetu s e-shopem pantarhei.sk a v roce 2010 firma expandovala do České republiky. Součástí vybraných knihkupectví jsou kavárny Cafe Dias s nabídkou nejkvalitnějších káv. Některé pobočky jsou rozšířeny o sortiment Panta Rhei Creative s materiály a technikami pro výrobu dekorativních a užitkových předmětů. Kromě řešení mySTOCK® WMS využívá společnost Panta Rhei z portfolia KVADOSu také pokladní systém myCASH® POS a podnikové ERP VENTUS®.
Zajímá vás více? Podívejte se na naše další spokojené klienty a reference.